Hallitus

Nuuhkujen hallitukseen kuuluu yhdistyksen sääntöjen mukaan puheenjohtaja ja vähintään kolme ja enintään viisi jäsentä sekä enintään viisi varajäsentä. Hallitus valitsee keskuudessaan varapuheenjohtajan ja keskuudestaan tai ulkopuoleltaan rahastonhoitajan, sihteerin ja muut tarvittavat toimihenkilöt.

Hallituksen puheenjohtajan ja jäsenten toimikausi on kaksi vuotta. Hallitus valitaan yhdistyksen syyskokouksessa syys-joulukuussa.

Hallitukselle voi laittaa sähköpostia osoitteeseen nuuhkut@nuuhkut.fi

Nuuhkujen hallitus 2024

Katri Turunen (puheenjohtaja)

Aura Yliselä (varapuheenhjohtaja)

Miina Kalso (sihteeri)

Mira Heikkilä

Miira Hellsten

Valtteri Kajaluoto

Simo Hellsten (varajäsen)

Saana Ojansivu (varajäsen)

Hallituksen ulkopuoliset luottamushenkilöt

Mika Lindroos (rahastonhoitaja)

Hallitus 2024 esittäytyy

Katri eli Kati

Elämäni sai uutta väriä kun saimme Ruska lagoton osaksi perhettämme kesällä 2017. Ruskan ollessa pentu tutustuimme vähän noseworkkiin. Mutta kun Miira piti syksyllä 2020 lagotoille oman kurssin oli se menoa. Nosework imaisi mukaansa sekä koiran, että emännän. Näiden muutaman vuoden aikana ollaan opittu paljon nosesta, mutta myös itsestämme ja toisistamme. Päätavoitteenamme on edelleen iloinen yhteistyö niin, että Ruskan häntä saa heilua iloisesti ja minua hymyilyttää koko etsinnän ajan.😊

Puheenjohtajana olen aivan tuore. Minulla on paljon ihmeteltävää ja opittavaa. Mutta meillä on innostunut hallitus. Haluamme luoda yhdessä mukavia hetkiä meille kaikille koiriemme kanssa. Toivon, että voimme toimia avoimesti hyvä henkisessä yhteistyössä. Yhteistyössä missä tarvitaan meitä kaikkia.

Aura

Olen Aura, nelikymppinen itähelsinkiläinen. Perheeseeni kuuluu puoliso ja kaksi pientä lasta, sekä rikoskumppanini, 1,5-vuotias beagletyttö Tessu. Tessun kanssa startattiin nosework-koiramme viime syksynä. Nose on vienyt molempien sydämen.

Miina

Harrastan noseworkiä yhdessä koirani Ebban kanssa. Hankkiessani koiraa olin jo päättänyt, että opetan koiran etsimään sieniä ja siitä tulee yhteinen harrastuksemme. Tämän takia valitsinkin roduksi lagotto romagnolon, joita on käytetty pitkään tryffelien etsimiseen. Aloitimme noseworkin kun Ebba oli 1-vuotias eli noin 4 vuotta sitten. Tarkoituksena oli käydä vähän noseworkissä, joka tukisi hyvin sienikoiraharrastusta. Jotenkin päädyimme käymään nosework-treeneissä säännöllisesti, mutta yhtäkään sientä Ebba ei ole vielä ilmaissut.

Harrastamme noseworkiä rennosti, mutta käymme välillä kokeissa. Niissä huomaa hyvin, miten on kehitytty (koira sekä ohjaaja) ja missä pitäisi vielä parantaa. Ebba on hyvin peruusteellinen nuuskuttelija ja nauttii selvästi etsimisestä, vaikka herkkupalkkiot ovatkin tärkeitä.

Lähdin mukaan Nuuhkujen toimintaan ensin jäsenenä ja nyt tänä vuonna hallitukseen. Toimin sihteerinä ja olen mukana viestintätoimikunnassa. On mukava päästä osallistumaan yhdistyksen toimintaan ja tutustumaan muihin noseworkin harrastajiin.

Mira

Puuhakas, innostuva ja iloinen moninkertainen mummo. Noseworkiin tutustuin ensimmäisen kerran 2012 silloisen koiran kanssa. Se ei kuitenkaan oikein lähtenyt, mutta kipinä jäi. 2019 aloitin noseworkin harrastamisen nykyisten koirien kanssa. Ensin vähän höntsäillen, sitten uskaltauduin kokeisiin ja lopulta laji vei mennessään. 2023 napattiin noseworkin 1.luokan rotumestaruus, ollen koko kokeen (1-3 luokat ) hopealla ja sijoituttiin vuoden Nw-corgi kilpailussa kolmanneksi. Valmistuin myös lajin VKT:ksi 2023.  Kuulun Nuuhkujen lisäksi Nosework Finland ry:hyn. Toimin myös kaverikoiraohjaajana. Noseworkin lisäksi koirien kanssa paimennetaan, Doboillaan, käydään näyttelyssä, tehdään hakutreeniä ja vietetään kaikinpuolin koiramaista elämää. Muita harrastuksia on käsityöt ja autourheilu sekä monenlaiset puuhat lastenlasten kanssa.

Miira

Nuuskis! Olen yksi Nuuhkujen perustajajäsenistä eli se “vanha jäärä” ja “täysin nosehullu” tässä joukossa mukana. Ammatiltani olen eläintenkouluttaja, koulutan ja olen harrastanut noseworkia jo heti lajin tultua Suomeen. Toimin lisäksi lajin ylituomarina.

Perheeseeni on aina kuulunut myös ns. rescuetaustaisia eli uudenlleensijoitettuja/löytöeläimiä. Hajutöihin innostuin sillä, että nosework on alunperin kehitetty nimenomaan löytökoiria varten eli jotta nämä oppivat oppimaan ja saavat itsetuntoa.

Nykyisistä koiristamme 3-v Mahla-aussie on juuri noussut KEK-koemuodossa korkeimpaan eli 3.luokkaan. Uudelleensijoitus-parsonini Pihtan kanssa käymme nyt 1.luokan kokeita läpi, kun suuri osa Pihtan arkuuksista on jo voitettu ja paljolti nimenomaan hajutyö-lajien kautta.

Harrastan noseworkia sekä ruuanetsintä-aktivointia myös kissojeni kanssa.

Puolisoni Simo Hellsten on yhtä lailla nosework-kärpäsen puraisema ja hän käy kokeissa myös koiriemme kanssa ja on lajin koetoimitsija. Simo on aiemmin ollut Nuuhkujen puheenjohtaja ja nykyisessä hallituksessa toimii varajäsenenä.

Valtteri

Noseworkin parissa olen ollut kohta noin kolme vuotta. Minulla on kolme vuotias mittelspitz Soma, joka on ensimmäinen koirani. Noseworkin olin valinnut jo ennen koiraa ja sattukin niin, että molemmat innostuivat lajista. Ensiksi oli tarkoitus käyttää nenätaitoja sienien ja erityisesti kantarellien etsimiseen, mutta sitten halusin myös yhteisestä tekemistä ympäri vuoden noseworkin parissa.

Reilut kaksi vuotta sitten aloitimme Soman kanssa säännöllisillä viikkotunneilla ja samalla olemme osallistuneet muutamiin kokeisiin. Ennen kokeisiin osallistumista liityin Nuuhkuihin ja kävin talkoilemassa kokeissa. Noseworkia on mukavaa harrastaa myös kokeen järjestäjän puolella, joten olen nyt toista vuotta Nuuhkujen hallituksessa ja samalla on tarkoitus suorittaa vastaavan koetoimitsijan pätevyys.

Tänä vuonna olemme Soman kanssa nosework valmennuksessa, osallistumme kokeisiin ja Nuuhkujen hallituksen kanssa pyrimme järjestämään monipuolisesti erilaisia kokeita.